söndag 14 december 2008

Budget vs lyx

I Allt i Hemmet (och på en del folks bloggar, tror t ex det var Husmusen???) finns det en Budget-eller-Lyx-feature där man listar två liknande objekt i vardera klassen. Jag ska nu göra sammalunda.

$700 på Etsy



$109 från min Kinakille


$199 från en annan Kinakille, men jag tror att klänningen på bilden verklilgen är den de har sytt, och inte bara kopierat nåns foto och sen syr den en halvkass kopia

Ser ni stor skillnad??

Den här räknas som billig på Etsy:
$499 (fast jag misstänker starkt att det är en importerad Kina-klänning med tanke på namnloggan på bilden)


Jag har hittat den för
$109


$119


$129


Det som folk verkar anse riskfyllt med att köpa en Kinaklänning är att man inte får se sin klänning förrän den redan är sydd, och man kanske inte blir nöjd med tyget etc. Men det är lätt att beställa tygprov så man inte får nåt billigt "plasttyg". Men inte skulle Kinaklänningssajterna still be in business om deras kvalitet var så undermålig? Då skulle det sprida sig som en löpeld på alla bröllopsforum. Brudar är ett snacksaligt släkte!

Och jag kan bara minnas att jag har hört en person klaga på kvaliteten på sin Kina-klänning, och hon startade sen en egen importfirma med uppsydda Kinaklänningar. Kankse hon klagade så mycket på forumen för att folk inte skulle våga köpa en egen utan gå genom henne???? Vet inget speciellt om henne, så jag vill egentligen inte säga nåt dåligt.

Och vi får se vad jag vekrligen säger om min Kina-klänning när jag får den. Men de håller som bäst på att sy den nu! Jag har fått oerhört bra service hittills och om kvaliteten på klänningen är som kvaliteten på servicen komemr jag inte ha nåt att klaga på.

Men för den som ändå inte vill sänka sig ner till plebejernas nivå, eller vad det Maos proletariat nu kan heta, finns det ju andra alternativ. Återigen vill jag itne klaga på någon individ eller dens priser. Jag bara säger att jag inte vet om det verkligen är värt priset att köpa västerländska brudkläder.

$1500


$1800


$6500 (vilket är långt mer än hela vår bröllopsbudget, inkl ringar, inbjudningar, middag, fest, dekorationer, bröllopsresa, kläder, blommor, ja rubbet!)


Däremot skulle jag enormt gärna köpa en sån här blomboll med hängande kristall. Kostar bara $30 på Etsy. Och jag tror den är levande! Det skulle den visserligen inte vara när den kom fram hit om jag köpte den.


Ett sista P.S. om Etsy. Jag älskar idén med småföretagsamhet. Jag älskar också idén med att folk kan tjäna pengar på sin hobbyverksamhet/sitt hantverk. Men bara för att något är handgjort behöver det inte vara så mycket bättre eller finare än nåt annat. Om man medvetet gör valet att man vill betala någon massor av pengar för att den ska få utöva en hobby istälelt för att betala mindre till ett företag, som i sin tur betalar någon lön för att göra samma grej, kasnke med hjälp av en maskin, då är det OK. Men jag vill inte att folk ska bli förblindade av termen "handgjord". Fast om nån blir det så är det väl deras problem, inte mitt.
£6,77 inkl frakt på eBay.uk resp $60 exkl frakt på Etsy. Döm själva.

2 kommentarer:

Karolina sa...

Ah brudklänningar är så vackra! Jag vill gifta mig igen jag.

Anonym sa...

Jag vet! När M och jag gifter oss kan vi göra som på Lucia i lekis -- alla får vara Lucia, eller brud :)