måndag 27 oktober 2008

Blommor

Jag har de senaste dagarna läst igenom mina gamla favorittidningar Weddings flowers och markerat och tänkt. Jag har i ca 8 år köpt dem när jag har hittat dem (vilket är mycket sällan) för de är bara så ofantligt vackra. Klår vilken modetidning som helst, och till och med värsta heminredningstidningen, i skönhet.

Har börjat urskilja någon sorts önskemål. Fastän jag älskar blått så blir det inget sådant tema. (Although I love blue, I won't go for this.)


Inte ens denna, från Euroflorist från 225.-! (Det skulle du ha vetat, va, Ellen!) (Nor this, for only £23 -- Ellen should have known!)
Inte heller gult (not yellow)


eller rost, som jag inte tycker om, (and I don't like apricot/rust)


eller vitt, som är fint men för tråkigt. (nor white, which is pretty but too boring)



Kvarstår rosa, (remains: Pink)






cerise, hela vägen till mörkrosa (hot pink, all the way to pinkish purple)









(minus droppen) (no drop-shaped bouquet though)







eller klarröd alt vinröd. Det känns mer juligt än apriligt, men vi har inte sett vilket datum det blir än. (or read or burgundy, although that feels more Christmasy than spring-y)











Jag har också insett att jag mest gillar rosor, nejlikor, ranunkler, tulpaner, dahlia, pioner och trädgårdsrosor. (My favorite florwers are roses, carnations, ranunclulus, tulpis, dahlias, peonies and garden roses)

Har också insett att jag föredrar en mer eller mindre monokromatisk bukett snarare än blommor i jätteolika färger. (I also prefer monochromatic colors to ones that don't blend)



Och absolut inga röda rosor till knallvitt. (and absolutely no red roses to bright white)

Variationen vill jag ska komma från blommornas utseende, inte från deras färger. (I want the variation to come from the looks of the flowers rather than their colors)

Helst inte ens brudslöja. (don't like those little white dot-flowers)


Och inga hängande droppar, (no hanging drops)


och inget hysteriskt vass eller gräs eller dill. (no hysterical "reed" or "dill";Ellens expression)
Inga blommor som ser ut som lavar eller undervattensväxter (no flowers that look like lichen or under-water plants)

Och inget som nån har "designat" för att vara annorlunda. (and nothing somebody designed their brains out to be different)




Så, det är väl bra! Har ju kommit rätt långt med blommorna då. Alltså vill jag ha en kompakt, handbunden, rund bukett i monokromatisk mörkcerise/röd färg med ett par olika blomsorter och med ett vackert band runt stjälkarna.

Borde printa ut mina favvobilder på fotopapper så jag kan ha ihop med mina lösa bilder, så man får allt på ett ställe. Dessutom blir det ju lätt att sätta bilderna i en pärm i favoritordning, så fatttar beslutet sig liksom själv. Fast detta gäller ju inte bara blommor, utan frisyr och klänning och dukning och favors. Skor har jag redan :)

Sen lurar jag på en liten grej som jag inte säger här men som har med buketten att göra. Får se hur djärv/okonventionell jag vågar vara. Kanske är det en prisfråga också, men jag har inte kommit så långt än.

1 kommentarer:

Monica sa...

Jag hade mörkröda rosor med vit fresia och älskar fortfarande min bukett då jag ser foton på den... (Även om jag inte gillar droppform längre. Ibland måste man acceptera att smaken ändras med tiden.) Hade jag valt nu hade det blivit en kompakt bukett som min syster hade satt ihop och den skulle gå i rostrött.